Złote sposoby przechowywania

Uporządkowany dom, to miejsce dobrze zorganizowane. Mnie kojarzy się ono z ładem i harmonią. Jest przestrzenią, w której każda rzecz ma przypisane miejsce. To przede wszystkim sprawnie działający system przechowywania. W końcu dom to miejsce, w którym gromadzimy przedmioty pomocne nam w codziennym funkcjonowaniu. Warto, by były one zorganizowane wg jakiegoś klucza, a nie pozostawione inwencji i wyobraźni ich użytkowników.

Podziel przedmioty wg kategorii

Sztuka przechowywania rozpoczyna się od pogrupowania przedmiotów tego samego rodzaju. Nie wyobrażam sobie, że mogłabym trzymać bieliznę w 5 różnych szufladach albo mieć ubrania pomieszane z artykułami domowymi. Gdyby tak było, traciłabym czas na ich szukanie, a przecież nie o to w życiu chodzi. W związku z tym, jeśli chcemy usprawnić swoje funkcjonowanie i stworzyć dobrze funkcjonujące mieszkanie, powinniśmy trzymać produkty tego samego rodzaju w tym samym miejscu. Oznacza to, że dokumenty, ubrania, artykuły spożywcze itp.  powinny mieć przypisane konkretne pomieszczenie i szafkę, w której się będą znajdować. Dzięki temu, zaoszczędzimy czas na ich poszukiwaniu i nie będziemy musiały zastanawiać się, czy posiadamy tego typu rzeczy w innych miejscach.

Ułatwiaj a nie komplikuj

Sprawna organizacja przedmiotów ma być dla nas ułatwieniem. W końcu chodzi o to, aby usprawnić nasze działania. W związku z tym, powinniśmy decydować się na rozwiązania najprostsze, które wymagają jak najmniej udziału z naszej strony. Przykładowo, jeśli decydujemy się umieszczenie książek w otwartym regale, będziemy musiały czyścić zarówno mebel, jak i poszczególne publikacje. Wobec tego, jeśli nie chcemy tracić czasu na porządki – lepiej zainwestować w szklaną witrynę, która wyeksponuje biblioteczkę, a z racji tego, że będzie zamykana, nie będzie narażała nas na cotygodniowe wycieranie książek.

Źródło: Pixabay by Pexels

Opisuj kosze i pudełka

Jednym z moich ulubionych rozwiązań w zakresie przechowywania są kosze i pudełka. Mieszczą w sobie mnóstwo rzeczy, a przy tym są przyjemne dla oka. Warto jednak zaopatrzyć je w etykiety. Po dłuższym czasie niezaglądania do nich możemy mieć bowiem problem, aby znać ich zawartość. W związku tym, warto ponaklejać na nie etykiety, aby później nie tracić czasu na zaglądanie do nich, gdy będziemy czegoś pilnie potrzebować.

Tam, gdzie najbliżej miejsca czynności

Przedmioty powinny być przechowywane w miejscu, gdzie najczęściej z nich korzystamy. Z tego względu ociekarka do naczyń stoi koło zlewozmywaka na nie pod telewizorem. Jeśli coś znajduje się z dala od miejsca czynności, utrudnia to nasze funkcjonowanie. Musimy tracić czas na przemieszczenie się, odnalezienie danej rzeczy, powrót do miejsca wykonywania czynności i dopiero wówczas możemy przystąpić do działania. W wielu przypadkach może się to okazać demotywujące, nie mówiąc już o tym, że czasami możemy po prostu nie zdążyć wykonać jakieś czynności.

Z przodu i z tyłu, na górze, na dole

Przedmioty, z których korzystasz najczęściej powinny być najłatwiej dostępne. W związku z tym, warto przeznaczyć na nie przestrzeń z przodu szafki lub półki. Umieszczenie ich z tyłu zmusza bowiem do każdorazowego przekopywania się przez stosy przedmiotów na tzw. specjalne okazje, celem wyjęcia często używanej filiżanki. To samo tyczy się ubrań czy dokumentów. Planując rozmieszczenie przedmiotów warto wziąć również pod uwagę wymiar wertykalny – im coś stawiamy wyżej, tym rzadziej z tego korzystamy. Najczęściej i najwygodniej umieszczać przedmioty na wysokości oczu, gdyż skłania nas to do ich eksploatowania.

     

Przedstawione przeze mnie zasady przechowywania pozwalają nie tylko na stworzenie systemu przechowywania w mieszkaniu, ale także pomagają zaoszczędzić czas. Zdaję sobie sprawę, że nie każde pomieszczenie pozwala na zastosowanie wszystkich sztuczek. Warto jednak pracować nad organizacją przestrzeni wokół siebie i dostosowywać ją do swoich potrzeb. Dzięki temu można tylko zyskać.

   

A jakie są Wasze sposoby na przechowywanie? 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.