Projekt: Dom

Niektórzy mówią, że prowadzenie domu przypomina zarządzanie przedsiębiorstwem. Coś w tym jest, bo podobnie jak w firmie, tak też w domu trzeba zająć się delegowaniem obowiązków, logistyką i zaopatrzeniem. Co więcej, poszczególne działania muszą być wykonane w ściśle określonym terminie inaczej nasi współmieszkańcy zaczną składać zażalenia. Pół biedy, jeśli ktoś ma ten komfort, że zajmuje się tylko domem. W znacznie gorszej sytuacji są osoby, które muszą dzielić czas między gospodarstwem domowym a pracą zawodową. Dziś chciałabym się z Wami podzielić swoimi sposobami na ogarnięcie domowych obowiązków.

Określ jakimi pomieszczeniami dysponujesz

Wiąże się to z dzieleniem zadań na płaszczyzny tematyczne. Jeśli podzielimy nasze domy lub mieszkania na mniejsze pomieszczenia łatwiej nam będzie zabrać się za wykonywanie poszczególnych zadań. W końcu pięć obowiązków wygląda znacznie lepiej dwadzieścia. Poza tym, zaoszczędzimy w ten sposób czas, który musielibyśmy przeznaczyć na przyporządkowanie zadań do miejsc ich wykonania.

Zrób obchód po mieszkaniu i spisz co należy zrobić

W ten sposób zorientujesz się ile wysiłku wymaga od Ciebie poszczególne pomieszczenie. Może być tak, że wystarczy tylko zetrzeć kurze, ale nie wykluczone, że dostrzeżesz także, iż należałoby np. umyć żyrandol. Podczas obchodu należy być wobec siebie uczciwym i zanotować wszystko to, co z czym chcielibyśmy się w bliższej lub dalszej perspektywie zmierzyć.

Źródło: Breakingpic by Pexels

Ustal co jest najważniejsze

Jeśli na Twojej liście znajduje się więcej niż jedna rzecz do wykonania, musisz zastanowić się, co jest ważniejsze. Dla jednych będzie to prasowanie, dla innych – wytarcie kurzy. Określ, jakie są Twoje preferencje i uszereguj zadania wg pilności ich wykonania. W ten sposób od początku zajmiesz się sprawami pilnymi, a jeśli starczy Ci sił i czasu – będziesz mogła (mógł) wykonać mniej istotne czynności.

Zastanów się co mogą zrobić za Ciebie inni

Życie z kimś oznacza bowiem nie tylko przyjemności, ale też obowiązki. W związku z tym, każdy z domowników powinien być zaangażowany w funkcjonowanie domu. W związku z tym, nim przystąpisz do wykonywania zadań, ustal z partnerem/partnerką i/lub dziećmi, czym każdy mógłby się zająć. Dzięki temu nie będziesz musiała/musiał robić wszystkiego sam. To też świetny sposób, aby pokazać współmieszkańcom, jak wiele trudu trzeba włożyć w prowadzenie domu. Gdy sami się zmęczą, być może będą mieli mniejszą ochotę do bałaganienia, czy nadmiernego brudzenia.

Rozplanuj zadania jakie Ty masz do wykonania

To że na Twojej głowie jest zmywanie, gotowanie, prasowanie i jeszcze mycie glazury w łazience wcale nie znaczy, że wszystkim musisz zająć się jednego dnia. Z własnego doświadczenia wiem, że lepiej jest pracować krócej, ale częściej niż raz i porządnie się namęczyć. W związku z tym, zachęcam Cię, abyś tak rozplanowała swoje zadania, by jednego dnia nie pracować dłużej niż pół godziny. W ten sposób nie tylko zajmiesz się domem, ale będziesz miała/miał też czas na drobne przyjemności.

Zabierz się do roboty

To, że masz listę i wszystko wiesz, co masz zrobić to jeszcze za mało. Najważniejsze jest działanie. Zamiast odkładać realizację zadań na kolejny dzień, zabierz się za nie już teraz. Ne tylko szybciej się z nimi uporasz, ale też nie będziesz myślała/myślał, że masz jeszcze tyle rzeczy do zrobienia.

Źródło: Life Of Pix by Pexels

Powtarzaj cykl

Ważne jest, aby na bieżąco uaktualniać listę zadań. Wiadomo, że nie codziennie myje się okna, czy pierze dywany, ale np. pranie, czy zakupy należą do tych częściej występujących w naszym życiu. W związku z tym, wpisując je po raz kolejny możemy dodać datę, kiedy planujemy je wykonać. Dzięki temu nasz dom stanie się bardziej zorganizowany, a my nie będziemy musieli się przejmować, że mamy tyle rzeczy do zrobienia.

     

To na razie takie ogólne wskazówki, które mam nadzieję pomogą Wam zapanować nad domowym chaosem. W kolejnych wpisach z tego cyklu, przyjże się bliżej każdemu z pomieszczeń i podpowiem Wam, jak rozplanować sobie poszczególne zadania.

  

A może Wy macie jakiś sposób, by nie zapomnieć o domowych obowiązkach oraz nie odkładać ich na później?

11 thoughts on “Projekt: Dom”

  1. Na ogół porządne porządki robię w weekendy, mam najwięcej czasu, po pracy czasami nie mam już sił;) W środku tygodnia staram się robić wszystko na bieżąco i nic nie odkładać na później. Staram się robić kilka rzeczy na raz, żeby oszczędzić swój czas, żeby starczyło jeszcze czasu na odpoczynek;)

    1. Ja nie lubię sprzątać jednego dnia, więc staram się rozłożyć prace na mniejsze części, aby móc trochę odpocząć w sobotę i niedzielę 🙂

  2. Póki co musiałam nauczyć się zarządzania swoim życiem po wyprowadzce na studia i trochę nie wyobrażam sobie jeszcze zarządzania całym domem 😉 Ale myślę, że wyprowadzka będzie dla mnie cennym doświadczeniem w tej kwestii 🙂

  3. Przy mojej najmłodszej córce codziennie mam niezły bałagan. Wszędzie zabawki, książeczki, klocki, miski i okruchy :/
    Czasem proszę dzieci o pomoc. Niestety mam głupia manie, że inni nie zrobią tak dokładnie jak ja i generalnie wolę wszystko robić sama .

  4. I’m impressed, I must say. Rarely do I encounter a blog that’s
    both educative and entertaining, and let me tell you, you’ve
    hit the nail on the head. The problem is something that too few men and women are speaking intelligently about.
    I am very happy that I found this in my hunt for something
    regarding this.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.