Płatki śniadaniowe – co skrywa ich skład?

Będąc nastolatką lubiłam na śniadanie spożywać płatki śniadaniowe. Uważałam, że to szybki i zdrowy posiłek, który zapewni mi energię na cały poranek. Później zaczęłam weryfikować informację o tego typu produktach, w wyniku czego dowiedziałam się, że nie jest to danie dietetyczne. Co więcej, odkryłam, że nie zawsze jest to też zdrowy posiłek. Mimo to, nie zrezygnowałam całkowicie z jedzenia płatków. Wzięłam pod lupę dostępny w sklepach asortyment i wybrałam to, co moim zdaniem jest najbardziej wartościowe. Nim jednak udało mi się dokonać właściwego wyboru, przeczytałam wiele składów oraz tabeli z wartościami odżywczymi. Przyznam szczerze, że było co czytać, dlatego aby zaoszczędzić Wam wysiłku, przygotowałam podsumowanie swoich poszukiwań.

Na co zwracałam uwagę?

W moich badaniach wzięłam pod uwagę produkty różnych marek. Kluczowymi kryteriami były dla mnie skład, wartość energetyczna, zawartość cukru, błonnika oraz soli. Już kiedyś pisałam, czym kierować się przy wyborze płatków, dlatego sama skorzystałam ze swoich porad. Więcej o tym możecie przeczytać tutaj. Ponadto, aby zebrane dane były bardziej przejrzyste, rozróżniłam poszczególne rodzaje płatków dostępne w sklepach.

Płatki kukurydziane (cena: 8-13 zł/kg)

Najpopularniejszy rodzaj płatków śniadaniowych. Powstają ze sprasowanych ziaren kukurydzy i należą do jednych z najzdrowszych. Na potrzeby badań sprawdziłam etykiety produktów takich marek jak Lubella, Nestle, Podniesiony Kciuk i Lubię.

Nazwa składnika Opis składnika
Mąka kukurydziana Produkowana z ziaren kukurydzy, zawiera dużo skrobi, wykorzystywana w diecie bezglutenowej, źródło błonnik roślinnego oraz witamin A i B.
Ekstrakt słodowy jęczmienny Środek słodzący, nadający przyjemny kolor, zawiera aminokwasy, peptydy, sole mineralne oraz kwasy organiczne
Karoteny Barwniki naturalne głównie na bazie beta-karotenu, nadają pomarańczowy kolor płatkom, chronią przed szkodliwymi promieniami UV,
Karmel (E150 A) Brązowy barwnik, może wywoływać dolegliwości żołądkowo-jelitowe
Grys kukurydziany Produkowany z ziaren kukurydzy, w płatkach wykorzystywany jako ich tańszy zamiennik, zawiera błonnik i witaminy A i E.
Glukoza Substancja słodka o mniejszej słodkości niż cukier
Cukier brązowy Produkowany z trzciny cukrowej, zbliżony kalorycznie do cukry białego, ale posiada większą wartość odżywczą
Syrop cukru inwertowanego Słodzik produkowany z sacharozy, ma właściwości konserwujące, ma bardzo słodki smak
Melasa cukru trzcinowego Produkt uboczny podczas powstawania cukru, zawiera duże ilości potasu oraz żelaza
Fosforany sodu (E339) Regulator kwasowości, przeciwzbrylacz i przeciwutleniacz, uważany za substancję bezpieczną, ale w nadmiernych ilościach może niekorzystnie wpływać na nerki i gospodarkę wapniową.
Mono – i diglicerydy kwasów tłuszczowych (E 471) Emulgatory i stabilizatory, zbliżone do naturalnego tłuszczu, ich spożycie nie powoduje działań niepożądanych
Mieszanki owoców kandyzowanych Np. banany, ananas, papaja – ich obecność zwiększa kaloryczność produktu i zawartość cukru
Substancje wzbogacające Różnego rodzaju witaminy i składniki mineralne, dodawane do produktów, by podnieść ich atrakcyjność, mają pozytywny wpływ na organizm

Ponadto, w składzie płatków kukurydzianych znalazły się: cukier oraz sól. Jak widać to, co groźnie brzmi jest nieszkodliwe i odwrotnie. Zatrważająca jest ilość słodkich dodatków w tego typu produktach. Czy ma ona przełożenie na wartości odżywcze?

Wartość energetyczna w 100 g 380-391 kcal
Cukier w 100 g 4,8-9 g
Sól w 100 g 1,1-2,04 g
Błonnik w 100 g 2,3-3,2 g

Jak widać zawartość substancji słodzących przekłada się na zawartość cukru w 100 g produktu. Warto zwrócić uwagę, że płatki kukurydziane mają stosunkowo niską zawartość błonnika. Wiele osób wybiera je z uwagi na obecność substancji wzbogacających, które z reguły nie są dodawane do innych rodzajów płatków śniadaniowych.

Źródło: Tookapic by Pexels

Płatki o smaku czekoladowym (cena: 8-25 zł/kg)

To chyba ulubione płatki najmłodszych. Przyznam szczerze, że kiedyś też zajadałam się tymi ciemnobrązowymi kuleczkami albo muszelkami. Dziś wiem, że mają one tyle wspólnego ze zdrowym posiłkiem, co ja z chińskim baletem i powinny być nazywane słodyczami, a nie pożywnymi śniadaniami. Z czego to wynika? Przede wszystkim z dużej zawartości cukru oraz sztucznych dodatków. Na potrzeby badań porównałam produkty takich marek jak: Auchan, Puffed Heart, Lubella, Nestle, Molino Nicoli oraz Brekfest King. W tabeli składników uwzględniłam tylko te pozycję, które nie wystąpiły we wcześniejszym zestawieniu.

Nazwa składnika Opis składnika
Mąka pszenna Otrzymywana z ziaren pszenicy, w porównaniu do mąki żytniej ma mniej witamin i składników mineralnych a więcej błonnika pokarmowego, zazwyczaj mocno przemielona
Mąka pełnoziarnista Mąka z pełnych ziaren, ma więcej składników mineralnych i witamin
Mąka ryżowa Produkowana z ziaren ryżu, miałka, sypka o słodkawym smaku
Kasza kukurydziana Ma postać drobnego gryzu, zalecana dla alergików
Kakao Sfermentowane i wysuszone nasiano owoców kakaowca starte na drobny proszek. Zawiera magnez oraz śladowe ilości substancji pobudzających
Kakao o obniżonej zawartości tłuszczu Składnik wielu produktów spożywczych
Czekolada w proszku Sproszkowana czekolada mleczna najczęściej niskiej jakości
Syrop glukozowy Oczyszczony i zagęszczony wodny roztwór cukrów, reguluje konsystencję produktu, podkreśla jego walory smakowe i zapewnia słodki smak, w dużym stopniu odpowiada za otyłość i inne choroby cywilizacyjne.
Tłuszcz palmowy utwardzony Tanie źródło tłuszczowych kwasów nasyconych, sprzyja otyłości, cukrzycy i powoduje wzrost „złego cholesterolu”
Lecytyna Produkowana z soi lub żółtka jaj, używana jako emulgator i stabilizator, uznawana za bezpieczną
Aromaty (wanilina, cynamonowy) Substancje wpływające na walory smakowe produktu, mogą być pochodzenia naturalnego lub sztucznego. Uznawane za bezpieczne.
Cukier puder Rozdrobniony cukier spożywczy, który dzięki miałkości jest bardziej podatny na rozpuszczanie. Nadaje walory smakowe.
Skrobia pszenna Polepsza wiązanie wody, wpływa na stabilność produktu w procesie przechowywania
Olej palmowy Źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, steroli roślinnych i witaminy E, skoncentrowane źródło energii

Charakteryzując płatki o smaku czekoladowym można stwierdzić, że to cukier z cukrem posłodzony cukrem i posypany kakao. Nic dziwnego, że 100 g tego produktu zawiera aż 6 łyżeczek cukru.

Wartość energetyczna w 100 g 377-394 kcal
Cukier w 100 g 24,5 – 31 g
Sól w 100 g 0,2-1,38 g
Błonnik w 100 g 3,2-8,4 g

W porównaniu do płatków kukurydzianych, te zawierają także znacznie więcej soli i są bardziej kaloryczne. Niemniej jednak z uwagi na słodki smak, jemy ich więcej niż powinniśmy. Częściowo jest to wina słodkich dodatków, które pobudzają nasz apetyt i zamiłowanie do słodyczy. Jednakże nie tłumaczy to braku z naszej strony silnej woli.

Źródło: David by Pexels

Muesli (cena: 9,37-27,80 zł/kg)

Skoro słodkie kuleczki to samo zło, to może warto sięgnąć po kojarzące się ze zdrowym trybem życia muesli? Ja sprawdziłam produkty oferowane przez Sante, Benus. Nestle, Bakaland, Gellwe, Podniesiony Kciuk i Tesco. Co się okazało? Że niektóre płatki zawierają mnóstwo cukru, są w nich kandyzowane, słodkie owoce oraz sztuczne dodatki konserwujące. Dużym plusem jest to, że w większości zawierają płatki produkowane z pełnego ziarna a nie z ziarna kilkukrotnie przemielonego i sprasowanego.

Nazwa składnika Opis składnika
Suszone owoce Np. rodzynki, daktyle, jabłka, morele,
Ziarna Np. siemię lniane, słonecznik, sezam
Dwutlenek siarki (E 220) Substancja konserwująca o właściwościach bakteriobójczych i przeciwgrzybicznych. Może nasilać objawy astmy i upośledzać funkcjonowanie układu pokarmowego.
Inulina Substancja stymulująca wzrost mikroflory jelitowej

Skład tego typu produktów jest najmniej nafaszerowany dziwnymi nazwami. Niemniej jednak nie dajcie się zwieść, bo owoce i płatki zdrowemu posiłkowi nie równe. Szczególnie gdy są to owoce kandyzowane, a zawartość płatków w muesli to raptem 40%. Poza tym, takie śniadanie jest podobnie jak inne płatki bardzo kaloryczne.

Wartość energetyczna w 100 g 340-437 kcal
Cukier w 100 g 7,4-30 g
Sól w 100 g 0,01-1,7 g
Błonnik w 100 g 5,2-11 g

Obecność produktów z pełnego ziarna powoduje, że w dostarczamy naszemu organizmowi więcej błonnika. Z kolei owoce generują wysoką wartość cukru i wpływają na kaloryczność produktu. Jak widać – nie można mieć wszystkiego.

Źródło: Life Of Pix by Pexels

Płatki typu fitness (cena: 8,72-28,45 zł/kg)

To może lepiej przerzucić się na produkty typu fitness? Nie dość, że gwarantują nam szczupłą sylwetkę to jeszcze nie zmuszają do wyrzeczeń. Szczególnie te z czekoladą i kokosowe wydają się być obiecujące. Weźmy pod lupę ofertę Nestle, Gellwe, Melvit, Obst, Tesco, Lubię  oraz Benus.

Nazwa składnika Opis składnika
Kwas cytrynowy (E 330) Naturalna substancja konserwująca, działa także jako przeciwutleniacz, może wywoływać reakcje alergiczne u osób z alergią na cytrusy
Pirosiarczyn sodu (dwnutlenek sodu – E 223) Konserwant, może powodować pokrzywkę i atopowe zapalenie skóry. Substancja o negatywnym wpływie na organizm. Maksymalne dzienne spożycie 0,7mg/kg masy ciała
Mleczan wapnia (E 327) Środek konserwujący, niezalecany w diecie małych dzieci
Guma arabska Emulgator, zagęstnik i stabilizator, może powodować reakcje alergiczne
Polidekstroza (E 1200) Substancja zagęszczająca uznawana za nieszkodliwą.
komosa ryżowa (biała Quinoa) Proso brazylijskie zaliczane do grupy pseudozbóż. Dobre źródło cynku, potasu, magnezu, żelaza, witamin z grupy B i E.
węglan sodu Regulator kwasowości i środek spulchniający. Uważany za nieszkodliwy

Biorąc pod uwagę skład płatków fitness, nie utożsamiajmy ich ze zdrowym stylem życia. Z uwagi na nieco niższą zawartość cukru jest w nich więcej konserwantów, substancji zagęszczających i polepszaczy smaku. Nie brakuje w nich też owoców kandyzowanych oraz białego cukru. Tabela wartości odżywczych niektórych z nich dowodzi, że „fitness” to często tylko puste hasło reklamowe.

Wartość energetyczna w 100 g 349-403 kcal
Cukier w 100 g 0-31,3 kcal
Sól w 100 g <0,01-1,3 g
Błonnik w 100 g 4,5-11,8 g

Jak widać, producenci nie żałowali cukru. W jednym z produktów było go nawet więcej niż w płatkach ulepkach. Wątpię, aby po ich spożyciu ktoś stracił na wadze albo zachował szczupłą sylwetkę.

  

Jak w obliczu takiego konglomeratu produktów wybrać to co najbardziej wartościowe? Zasada jest prosta – wybierać to, co najmniej przetworzone i o czym nie mówi się głośno. Z moich obserwacji wynika, że im mniej reklam ze szczęśliwą, jedzącą śniadanie rodziną w tle, tym lepszy skład, korzystniejsza cena i walory zdrowotne takiego produktu.

 

A Wy czym kierujecie się przy wyborze płatków? Jaki jest Wasz ulubiony rodzaj?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.