Parówki

Są ludzie, który z namaszczeniem przygotowują i jedzą śniadanie, ale są też tacy, którzy chcą to zrobić możliwe jak najszybciej. Ja zaliczam się do tej drugiej grupy. Wobec tego, poszukuję produktów, które można przyrządzić w krótkim czasie. Z całą pewnością, do worka śniadaniowych fast food’ów można zaliczyć parówki z ketchupem. Jest to danie dość kontrowersyjne, choćby ze względu na pogłoski o wykorzystywaniu do produkcji marnej jakości mięsa, albo wręcz wytwarzaniu ich z mięsa oddzielanego mechanicznie. Mimo to, często podawane są w szpitalach, przedszkolach i barach szybkiej obsługi. W związku z tym, może nie taki parówkowy diabeł straszny jak go malują?

Rodzaje parówek:

Wieprzowe – produkowane z mięsa pochodzącego od świń.

Drobiowe – dostępne są w dwóch wersjach: z kurczaka albo z indyka. Często zdarzają się też takie, które stanowią połączenie obu drobiowych mięs.

Mieszane – np. drobiowo-wieprzowe, wieprzowo-cielęce.

Źródło: Tookapic by Pexels

Kaloryczność w 100 g

    

Z indyka 233 kcal
Z kurczaka 258 kcal
Wieprzowe 372 kcal

Na zakupach

Zwracaj uwagę na zawartość mięsa. Im jest ona większa, tym lepszej jakości parówki kupujesz. MOM i mięso to nie to samo.

Unikaj parówek wysokowydajnych. Jest w nich więcej zapychaczy niż mięsa. W ich składzie znajduje się błonnik z bambusa, kasza manna albo skrobia ziemniaczana.

Sprawdź liczbę składników. Generalna zasada jest taka, że im ich mniej, tym lepiej dla naszego zdrowia. Szczególnie warto zwrócić uwagę na składniki parówek smakowych, gdyż producent chcąc ukryć marną zawartość wyrobu, wykorzystuje dodatki, które mają podnieść walory smakowe.

Nie kupuj parówek pakowanych pojedynczo ani tych, których cena jest mniejsza niż 10 zł/kg. Pierwsze potrafią kosztować majątek w przeliczeniu na 1 kg a drugie są po prostu marnej jakości. Wobec tego, nie warto przepłacać, ale zbyt skąpym też nie można być.

Zwracaj uwagę na obecność fosforanów. Do parówek dodaje się głównie E450, E451 i E452. Powodują one pęcznienie parówek podczas gotowania, co sprawia, że tracą one na atrakcyjności, a nasz organizm nie może przyswajać wapnia.

Źródło: Tookapic by Pexels

Zapamiętaj!

MOM (mięso oddzielone mechanicznie) pochodzi tylko z kurcząt lub indyka, bo ich szkielet jest miękki.

Parówki dobrej jakości są jasnobrązowe, dość twarde i sprężyste. Z kolei te tandetne mają różowo-biały kolor, obły kształt a po naciśnięciu może z nich wylewać się biała ciecz.

Wiele o jakości parówek mówi osłonka. Najtańsze mają osłonki poliamidowe, które nie przepuszczają dymu wędzarniczego, więc producenci dodają sztuczne aromaty. Po rozpakowaniu mają biały lub różowy kolor. W parówkach średniej jakości wykorzystuje się osłonki celulozowe. Przepuszczają powietrze i dym, sprawiając, że wyroby są smaczniejsze. Do produkcji najlepszej jakości parówek stosuje się jelita kolagenowe, których się nie ściąga. Przy przełamaniu takiej parówki słychać charakterystyczny trzask.

Przyzwoite minimum mięsa w parówkach to 70%.

      

Cóż mogę dodać – jak człowiek chce, to znajdzie dobre jakościowo parówki. Ba! Coraz częściej na stanowiskach mięsnych można prosić o dokładne informacje na temat składu wyrobów. Nie bójcie się o nie pytać a uda Wam się dokonać zdrowego i smacznego zakupu.

2 thoughts on “Parówki”

  1. Ostatnio jedna ze znajomych osób chciała polecić mi smaczne parówki. Po przeczytaniu składu okazało się, że większość to właśnie MOM, prawdziwego mięsa było zaledwie około 20%. Jestem bardzo ciekawa jak producent przy takim składzie parówki uzyskuje jakikolwiek zjadliwy smak. Moim dzieciom kupuje Berlinki oraz parówki z Sokołowa. Mają dobry skład 70% do 93% mięsa 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.