Komunikacja miejska w Paryżu

Europejskie stolice mają to do siebie, że są całkiem nieźle skomunikowane. Nie inaczej jest w przypadku Paryża i tworzącej do aglomeracji. Sieć połączeń różnymi środkami transportu jest bardzo dobrze rozbudowana, dzięki czemu możemy bez problemu dostać się do kluczowych obiektów turystycznych. Tak duża ilość możliwości może być jednak przytłaczająca, więc dobrze przed podróżą zapoznać się z informacjami na ten temat, by potem na miejscu nie błądzić.

Rodzaje środków transportu dostępnych w Paryżu

Metro – najpopularniejszy sposób przemieszczania się po stolicy Francji. Liczy 16 linii oznaczonych od 1-14 oraz trasę 3bis i 7 bis. Można nim przemieszczać się od godziny piątej do trzydziestu minut po północy. Kolejka w zależności od pory dnia kursuje co 2-8 minut.

Tramwaj – jeździ równolegle do obwodnicy okalającej Paryż. Osobiście nie miałam przyjemności jechać, gdyż wygodniej korzystać z metra. Dostępnych jest 8 linii.

Autobus – jak każdy tego typu środek transportu potrafi utknąć w korku, które w Paryżu nie należą do rzadkości. Autobusy kursujące w centrum mają oznaczenie dwucyfrowe, zaś te dojeżdżające na przedmieścia – trzycyfrowe. Warto sprawdzać, czy numer jest przekreślony, gdyż w takiej sytuacji pojazd nie zatrzyma się na części przystanków. Jeśli chcielibyśmy przejechać się wzdłuż najciekawszych zabytków i dzielnic to najlepiej wybrać linie 28, 38, 68 lub 96.

Kolejka (pod)miejska RER – odpowiednik Warszawskiej Kolejki Dojazdowej i Szybkiej Kolei Miejskiej. Pociągi są oznaczone literami od A do E i kursują na przedmieścia miasta. W 1 i 2 strefie obowiązują te same bilety co na metro. Kursują rzadziej niż metro oraz są większe odległości między poszczególnymi stacjami.

Ceny i rodzaje biletów komunikacji miejskiej

Bilet pojedynczy – kosztuje 1,90 EUR i uprawnia nas do przejazdu wszystkimi środkami transportu. Jest to bilet przesiadkowy ważny przez półtorej godziny od momentu skasowania. Można z nich korzystać używać w następujących kombinacjach: metro-metro, mertro-RER, RER-RER, autobus-austobus, autobus-tramwaj oraz tramwaj-tramwaj. Pozostałe przypadki mogą zakończyć się otrzymaniem mandatu.

Bloczek 10 biletów – zawiera 10 biletów pojedynczych a jego koszt to 14,50 EUR. W porównaniu do takiej samej liczby biletów pojedynczych oszczędzamy 4,5 EUR. Jeśli nie planujemy zbyt wielu przejazdów albo nasz pobyt w Paryżu jest krótki możemy wykorzystać go na 2 osoby.

Źródło: Niezbędnik Domowy

Paris Visite – karta miejska dedykowana przede wszystkim turystom. Do wyboru mamy dwa warianty przestrzenne i czasowe. Jedna umożliwia przejazdy w strefach 1-3 a druga – 1-5. Jej ważność wynosi 24, 48, 72 lub 120 godzin. Bilet ten można wykorzystać we wszystkich środkach transportu oraz jest ważny na przejazdy na lotnisko Orly. Karta ta wiąże się też z różnego rodzaju zniżkami (np. 25% zniżki na wjazd na Łuk Tryumfalny, 22% zniżki na wejście do Panteonu, 20% zniżki do Muzeum Armii, 5 EUR zniżki na rejs po Sekwanie statkiem Bateaux Parsiens itp.) Warto zastanowić się, czy tego typu atrakcje nas interesują, gdyż karty te nie należą do najtańszych.

Ważność w 1-3 strefie Ważność w strefach 1-5
24 godz.
  •  12,85 EUR – normalny
  • 6,40 EUR – dla dzieci w wieku 4-11 lat
  • 26,95 EUR – normalny
  • 13,50 EUR – dla dzieci w wieku 4-11 lat
48 godz.
  • 21 EUR – normalny
  • 10,40 EUR – dla dzieci w wieku 4-11 lat
  •  41 EUR – normalny
  • 20,50 EUR – dla dzieci w wieku 4-11 lat
72 godz.
  • 28,50 EUR – normalny
  • 14,20 EUR – dla dzieci w wieku 4-11 lat
  • 57,45 EUR –normalny
  • 28,75 EUR – dla dzieci w wieku 4-11 lat
120 godz.
  • 41 EUR – normalny
  • 20,50 EUR – dla dzieci w wieku 4-11 lat
  • 70,30 EUR – normalny
  • 35,15 EUR dla dzieci w wieku 4-11 lat

Jeśli planujemy poruszać się wyłącznie po Paryżu wystarczy karta na 3 strefy. Z kolei planujący wyjazd do Wersalu czy Disneylandu też lepiej wyjdą na zakupie biletu jednorazowego na przejazd niż inwestowaniu w kartę miejską na 5 stref.

Warto pamiętać, że ta karta jest spersonalizowana. Po jej zakupie trzeba uzupełnić dane osobowe (imię i nazwisko) oraz wskazać datę rozpoczynającą korzystanie z niej.

Tygodniowa Karta Navigo (Navigo Semaine) – karta miejska ważna od poniedziałku do niedzieli we wszystkich Stefach. Jej  koszt to 22,15 EUR + 5 EUR za wyrobienie. Warto przed wyjazdem zabrać zdjęcie jak do dowodu, by móc ją na miejscu uzyskać. Podobnie jak Paris Visite jest ona spersonalizowana, ale nie jest połączona ze zniżkami. Jednakże jeśli planujemy wycieczki poza Paryż może być korzystnym rozwiązaniem.

Na jakie bilety się najlepiej zdecydować i jak je obsłużyć?

Wszystko uzależnione jest od długości planowanego pobytu oraz tego, w jakie dni tygodnia przypada nasz wyjazd. Warto wziąć pod uwagę także miejsce, w którym planujemy nocleg oraz to, co chcemy zobaczyć. Wyjazd do Wersalu czy Disneylandu będzie wiązał się ze wzrostem wydatków na komunikację.

W zakresie obsługi biletów warto pamiętać o skasowaniu biletu. Francuskie metro posiada bramki, które nie otworzą się dopóki nie przepuścimy biletu przez kasownik. Co więcej taki bilet powinniśmy mieć przy sobie na czas przejazdu lub jego ważności. W przypadku przesiadek konieczne jest ponowne skasowanie już wykorzystanego biletu. Natomiast bez ważnego biletu nie wyjdziemy ze stacji kolejki RER. W razie braku biletów możemy skorzystać z punktów sprzedaży dostępnych na stacjach metra lub czynnych całą dobę automatach, w które wgrana jest angielska wersja językowa.

Źródło: Niezbędnik Domowy

Co jeszcze warto wiedzieć?

Jeśli planujemy podróż z ciężkim bagażem powinniśmy wyruszyć z wyprzedzeniem. W godzinach szczytu a peronach i w okolicach metra jest naprawdę tłoczno. Wiele stacji nie posiada ruchomych schodów i wind, więc wyprawa z nieporęczną walizką może zająć więcej czasu.

Najpopularniejsze linie metra to 1,4 i 13 oraz linia pociągu RER A. Warto unikać ich w godzinach szczytu, gdyż kolejka może przyjechać tak zatłoczona, że nie uda nam się wsiąść.

Czekając na autobus pamiętajmy, że do autobusu wchodzi się zawsze przednimi drzwiami, gdzie należy skasować posiadany bilet. Oczekując na przyjazd pojazdu należy machnąć ręką, by kierowca się zatrzymał. Chęć wyjścia na najbliższym przystanku sygnalizujemy wciskając przycisk wewnątrz autobusu.

     

Komunikacja w Paryżu nie należy do najtańszych. Na szczęście wiele zabytków jest zlokalizowanych w 1 strefie. Na nasz pięciodniowy pobyt wystarczyły 3 bloczki po 10 biletów. Wyniosło nas to 42,30 EUR (wówczas bloczek kosztował 14,10 EUR) za dwie osoby. Za dwie karty Paris Visite zapłacilibyśmy 82 EUR, zaś za karty Navigo – 54,30 EUR. Wydaje mi się, że bloczki z biletami to najkorzystniejsza cenowo opcja.

  

A Wy byliście w Paryżu? Z jakich środków transportu korzystaliście?

  

Więcej informacji o komunikacji w Paryżu dostępnych jest tutaj.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.