Kebab – wakacyjny obiad

Są wakacje, wiele osób wyjeżdża czy to w Polskę, czy za granicę. W trakcie takich wojaży często zapominamy o zdrowym żywieniu i pozwalamy sobie na odrobinę szaleństwa. Najchętniej decydujemy się wówczas na różnego rodzaju fast foody. W tym zakresie prym wiedzie pizza oraz kebab. Ten turecki przysmak jest ostatnio bardzo popularny, o czym świadczy liczba lokali, które go serwują. Nawet w rozmowach ze znajomymi jest on częściej wymieniany jako alternatywa obiadu niż amerykański hamburger czy peerelowska zapiekanka. Tylko czy kebab to dobry zamiennik obiadu?

Kebab co to takiego?

Zgodnie z definicją kebab to danie tureckie, którego podstawą jest pieczone mięso. W kuchni orientalnej jest kilkanaście odmian tego posiłku. W Polsce dominuje tzw. döner kebab, czyli mięso pieczone na pionowym ruszcie, skrawane i serwowane w cieście z surówką i sosem. Poza tym do kupienia jest również:

  • Sis kebab – mięso pieczone na szpikulcu, które przypomina szaszłyk
  • Adana kebab – pikantne doprawione mięso mielone, zrolowane w wałeczki i opieczone nad ogniem
  • Półprodukty i dodatki do samodzielnego wykonania kebabu – np. mieszanki przypraw, bułki itp.
Źródło: Kebabpoznan.pl

Na zakupach

Sprawdź czy w punkcie gastronomicznym jest pionowy ruszt. Tylko takie mięso stanowi podstawę dobrego kebabu. Są placówki, gdzie do przygotowania tego posiłku wykorzystuje się mięso mrożone. Jest ono przed schłodzeniem krojone i obsmażane a po wyjęciu z zamrażarki podgrzewa się je i podaje z pozostałymi półproduktami.

Zweryfikuj jakie mięso umieszczono na ruszcie. Idealnie jeśli nadziane są całe płaty mięsa. Zdarza się jednak, że opiekane jest mięso mielone. Wówczas nie mamy możliwości sprawdzić jakie kawałki zostały zmielone i czy były one świeże.

Uciekaj przed kebabem z wieprzowiny. Turcy to muzułmanie i nie jedzą wieprzowiny. Wobec tego przygotowywać z niej posiłku.

Sprawdzaj sos. Zdrowszy i mniej kaloryczny jest ten przygotowany na bazie jogurtu naturalnego.

Uważaj na gotowe szaszłyki kebabowe. Mają w sobie wiele zapychaczy, więc warto sprawdzić ich skład nim zdecydujemy się na zakup.

Sprawdzaj skład mieszanek przypraw. Wiele z nich zawiera glutaminian sodu, który nie wpływa korzystnie na nasz organizm.

Źródło: World of Kebab

Zapamiętaj!

Kebab tradycyjnie jest z baraniny. Polacy jednak upodobali sobie także ten z kurczaka i wołowiny.

Kebab na cienkim cieście jest mniej kaloryczny. Bułka tzw. „pita” to zbędny zapychacz tym bardziej, że już sam kebab dostarcza nam ok. 800 kcal, co stanowi 1/3 naszego dziennego zapotrzebowania na energię.

Nie ma ściśle określonej surówki do kebaba. Swoją drogą to najzdrowszy składnik tej potrawy. Najczęściej jest przygotowywana z sezonowych warzyw. Jeśli dbamy o linię możemy poprosić, by przygotowano nam posiłek na talerzu i wtedy powinniśmy otrzymać więcej warzyw.

Kebab jest mocno kaloryczny. Z tego względu nie powinniśmy jeść go zbyt często.

  

Przyznam szczerze, że do niedawna lubiłam kebab. Niemniej jednak moja ostatnia zachcianka na ten fast food zakończyła się poważnym bólem żołądka i od tego czasu powiedziałam kebabom stanowcze dość. Niemniej jednak wszystko jest dla ludzi i jedzone z umiarem nie powinno zaszkodzić.

   

A Wy lubicie kebab? 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.