Grill – zdrowo i smacznie

Majówka to doskonała okazja, aby rozpocząć sezon grillowy. My Polacy szczególnie upodobaliśmy sobie tę formę wypoczynku. Z badań wynika, że rocznie na grillowe biesiady wydajemy około 6 miliardów złotych. Jednocześnie znaczna część naszych rodaków zmaga się z nadciśnieniem, otyłością i cukrzycą, którym grillowanie z pewnością nie sprzyja. Jak więc pogodzić przyjemność ucztowania z zamiłowaniem do jedzenia i koniecznością dbania o zdrowie? Wystarczy kupować mądrze.

Co na grilla? 

W naszej kulturze najpopularniejszą potrawą przyrządzaną na grillu jest kiełbasa. Zaraz po niej decydujemy się na pieczoną karkówkę lub kaszankę. Niestety zdecydowana mniejszość miłośników grilla wybiera kurczaka, ryby lub warzywa. Przywykliśmy do tłustego jedzenia popijanego piwem i dla większości z nas nie do pomyślenia jest, że moglibyśmy zrezygnować  z grillowanych pyszności. Na szczęście jedzenie z grilla może być nie tylko pyszne ale i zdrowe. Wystarczy, że nie będziemy grillować boczku i podgardla oraz wybierać chudą karkówkę i kiełbasy.

Ważne jest nie tylko co, ale i na czym

Grillowanie w dużej mierze zależy od sprzętu jakim dysponujemy. Na rynku mamy do wyboru albo grille węglowe, albo gazowe. Z punktu widzenia naszego zdrowia lepsze są grille gazowe. Są one dość duże, ale dzięki temu możemy za jednym podejściem przygotować posiłek dla całej rodziny. Takie urządzenia możemy też zabrać  niemal każde miejsce np. do lasu czy na łódkę. Nie wymagają długiego rozpalania, do ich użytku wystarczy tylko butla gazowa. Z tego względu muszą być obsługiwane wyłącznie przez osoby dorosłe.

Brykiet, węgiel i podpałka, czyli grillowe akcesoria

Oprócz urządzenia do rozpoczęcia grillowania potrzebny będzie węgiel lub brykiet. Pierwszy z surowców produkowany jest z drzew liściastych takich jak buk, grab czy brzoza. Z kolei brykiet to mieszanka sprasowanych palnych składników m.in.: torfu, trocin i słomy. Lepszym paliwem jest brykiet, gdyż pali się wolniej i spokojniej, dzięki czemu nasze jedzenie nie spala się na ruszcie. Trudniej go jednak rozpalić, dlatego często nasączany jest w podpałce. Za jego wyborem przemawia też fakt, że w tobie z węglem drzewnym często znajdziemy sporo bezużytecznego miału. Jeśli zaś chodzi o podpałki, to lepiej podchodzić do nich z dystansem. I to bynajmniej nie tylko dlatego, że nieumiejętnie użyte mogą przysporzyć nas o poparzenia trzeciego stopnia, ale również ze względu na ich skład. Każda taka substancja zawiera parafinę, naftę lub inne substancje ropopochodne, których opary wraz z pokarmem wnikają do naszego organizmu. To trochę tak, jakbyśmy nagle nawdychali się spalin z niesprawnego auta albo stali twarzą w twarz z nałogowym palaczem. Efekt zdecydowanie nie należący do najprzyjemniejszych. Co więcej, korzystanie z dykty albo lakierowanych stronic gazet to równie zły pomysł. Wobec tego lepiej całkowicie zrezygnować z podpałki albo używać jej w naprawdę niewielkich ilościach.

Źródło: OW Pictures by Pexels

Na zakupach:

Wystrzegaj się zamarynowanych zestawów grillowych. Mięso w nich zawarte najczęściej nie jest pierwszej świeżości a sprzedawcy poprzez dodanie przypraw próbują ukryć jego wątpliwe walory smakowe. Ponadto, w takich marynatach jest zbyt dużo oleju, soli i wzmacniaczy smaku, które nie mają nic wspólnego ze smaczną, grillową ucztą.

Wybierając kiełbasę nie sugeruj się nazwą i ceną, ale pytaj o skład. Kiełbasa grillowa wcale nie musi być najsmaczniejszym wyborem. Warto wybierać takie produkty, które mają mięso w składzie i wystrzegać się tych produkowanych z mięsa oddzielanego mechanicznie, skrobi modyfikowanej itp.

Wystrzegaj się gotowych mieszanek przypraw. Mimo, że stanowią łatwy i wygodny sposób na doprawienie mięsa, w swoim składzie mają niejedną niespodziankę w postaci np. glutaminianu monosodowego (wzmacniacz smaku), aromat dymu wędzarniczego i dwutlenek siarki (silny konserwant). Jedzenie doprawione chemią na pewno nie będzie zdrowe i smaczne.

Zapamiętaj!

Nie grilluj w wysokiej temperaturze. W trakcie zbyt intensywnej obróbki cieplnej na grillu wydziela się wiele związków rakotwórczych. Powstają one gdy mięso ma kontakt bezpośrednio z płomieniem lub jest zbyt blisko ognia. Wobec tego, warto ustawić ruszt najwyżej jak to możliwe i nie przesadzać z podpałką.

Zawsze korzystaj z tacek. W ten sposób ustrzeżesz mięso przed bezpośrednim kontaktem z ogniem, a tym samym nie dopuścisz do wydzielania się związków rakotwórczych.

Wybierając grilla, zdecyduj się na takie urządzenie, które zapewni Ci możliwość przykrycia potraw. Jest to szczególnie cenne przy obróbce ryby i warzyw.

Przed przystąpieniem do grillowania oczyść rusz z resztek tłuszczu i starych potraw. W końcu higiena jedzenia też jest ważna i oddziałuje na smak potraw.

Jeśli chcesz zjeść zdrowo, ale jednocześnie zaznać przyjemności grillowania, to kiełbasę i karkówkę zastąp rybą, piersią z kurczaka i warzywami, zaś kufel piwa – kieliszkiem półsłodkiego wina.

      

Grillowanie to jedna z najlepszych metod obróbki pożywienia. Przyrządzone w ten sposób jedzenie jest smaczne i dostarcza nam niewielu kalorii, ale pod warunkiem, że stosujemy zasady grillowania tj. korzystamy z tacek oraz kupujemy wartościowe produkty spożywcze. W przeciwnym razie jest przeciwnikiem naszego zdrowia. W związku z tym, warto podjąć działania już dziś i zmienić wroga w przyjaciela.

  

A Wy na co zwracacie uwagę podczas grillowania? 

4 thoughts on “Grill – zdrowo i smacznie”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.