Filozofia bloga

Witaj!

„Niezbędnik Domowy” to miejsce dla kobiet, które pragną łączyć pracę zawodową z zarządzaniem domem.

Dlaczego powstał „Niezbędnik Domowy”?

Sama jestem młodą mężatką i wiem, jak trudno czasami pogodzić role zawodowe z rodzinnymi. Kiedy w 2015 roku wyszłam za mąż nie wiedziałam jak skutecznie się zorganizować. Długo szukałam porad w Internecie o tym, jak efektywnie prowadzić dom bez szwanku dla osobistych pasji i przyjemności. Niestety, nie znalazłam w sieci miejsca, które kompleksowo pomogłoby mi w sztuce prowadzenia domu. Z tego względu postanowiłam je stworzyć sama, aby ułatwić zadanie innym kobietom w podobnej sytuacji.

Jakie są moje doświadczenia?

Do momentu zamążpójścia mieszkałam z rodzicami. W związku z tym sprawy związane z prowadzeniem domu nie stanowiły głównego tematu moich zainteresowań. Wprawdzie Mama nauczyła mnie podstaw gotowania oraz innych prac domowych, ale nigdy nie musiałam mierzyć się z tymi wszystkimi zadaniami sama. Sytuacja zmieniła się po ślubie, kiedy wspólnie z Mężem zdecydowaliśmy się zamieszkać bez rodziców. Wówczas porządki, pranie, prasowanie i gotowanie spadły na moje barki. Początkowo rzuciłam się w wir tych prac, ale fakt, że nie starcza mi czasu na nic innego był dla mnie zbyt frustrujący. Wobec tego postanowiłam poszukać takiego sposobu organizacji, by wilk był syty i owca cała.

Co mnie odróżnia od innych blogerek?

Próbując nauczyć się sztuki zarządzania domem przejrzałam mnóstwo blogów, tak polskich, jak i zagranicznych. To co rzuciło mi się w oczy to fakt, że niemal wszystkie są tworzone przez kobiety, które bądź to zajmują się wyłącznie domem i opieką nad dziećmi, bądź prowadzą własną działalność gospodarczą. W przeciwieństwie do nich, ja, podobnie jak większość polskich kobiet, pracuję na etacie. To znaczy, że średnio dziewięć godzin dziennie spędzam w pracy. Do tego należy doliczyć dwie godziny na transport między domem a miejscem zatrudnienia, co daje nam jedenaście godzin poza domem. Oznacza to, że przez pół doby nie ma mnie w domu, kolejne siedem przeznaczam na sen, czyli na pozostałą aktywność zostaje mi około sześciu godzin dziennie. Wobec tego rozwiązania, które sprawdzają się u kobiet niepracujących na etacie często nie przystają do realiów tych, które spędzają w biurze znaczną część swojego życia.

Czym jest dla mnie zarządzanie domem?

Celowo piszę o zarządzaniu domem, a nie o jego prowadzeniu. Czym te pojęcia się różnią? Otóż prowadzenie domu to szereg czynności składających się na jego prawidłowe funkcjonowanie takich jak gotowanie, pranie, sprzątanie itp. Natomiast zarządzanie domem to proces polegający na organizacji prac domowych oraz życia rodzinnego. Oczywiście prowadzenie domu jest częścią tego zjawiska, ale nie ogranicza się tylko do niego. W moim przekonaniu zarządzanie domem to także organizowanie przyjęć, wyjazdów wypoczynkowych, wyjść kulturalnych, jak również umiejętność wygospodarowania czasu na własne pasje i zainteresowania.

Takie podejście wynika z mojego przekonania, że dom jest jak mała korporacja, która wymaga odpowiedniego nadzoru i pracy, by mogła przynosić zadowalające owoce. Podobnie jak w firmie, tak i życiu domowym funkcjonują różne działy. Mamy tu do czynienia z aprowizacją, przygotowaniem posiłków, porządkami, pralnią, prasowaniem, księgowością, archiwizacją, bankowością, PR’em, animacją czasu wolnego, ogólnym zarządzaniem i wieloma innymi aspektami. Tak różnorodna ilość zadań wymaga od nas wielorakich kompetencji. Poza tym, ktoś musi nadzorować pracę w poszczególnych komórkach. Takim domowym prezesem są najczęściej kobiety, które podobnie jak każdy właściciel firmy nie mogą sobie pozwolić na straty czy spadek pozycji firmy na rynku. W związku z tym, to one organizują funkcjonowanie domowego ogniska i rozliczają poszczególnych domowników z wykonanych zadań.

Jakich treści można spodziewać się na stronie „Niezbędnik Domowy”?

Domowa tematyka bloga zobowiązuje mnie do podejmowania wątków dotyczących  porządków i gotowania, ale bez obaw – nie będą to główne tematy tego portalu. Chciałabym się z Wami podzielić swoją wiedzą o mądrych zakupach, doświadczeniami związanymi z organizacją ślubu i wesela, jak również zakupem mieszkania. Na stronie nie zabraknie także recenzji książek, filmów, spektakli operowych i baletowych oraz moich przygód z podróży. Będę dzielić się z Wami także swoimi sposobami na organizację oraz odkryciami w zakresie składu produktów spożywczych.